Podcast: techno-scepticisme in de klas

Vanuit het scepticisme wordt immers nog steeds aan de slag gegaan met edtech maar het handelingsvermogen (‘agency’) van de leraren en de waarden (zoals rechtvaardigheid, gelijkwaardigheid …) komen centraal te staan.

Gisteren verscheen er opnieuw een interessante podcastaflevering op Meet The Education Researcher (zie onderaan blogpost, of klik hier voor de transcriptie). In de podcast gaat Neil Selwyn in gesprek met Marie Heath over edtech (educatieve technologie) waarbij ze vertelt over een kritiek moment en twee ontmoetingen met ‘reflective practitioners’ waardoor ze van techno-optimist een techno-scepticus werd.

Het kritiek moment was tijdens de implementatie van edtech waarbij verschillende belanghebbenden gehoord werden (edtech-bedrijven, schoolbesturen, ouders … ) maar de leraren amper iets te zeggen hadden. Daarnaast openbaarde deze implementatie voor haar dat ze nooit eerder had stil gestaan bij het discours dat edtech promoot (bv. dat het innovatief is, dat het de toekomst is, dat het de leerlingen helpt …). Ze vertelt dat ze die woorden vroeger automatisch overnam zonder er echt over na te denken (zoals bij propaganda?).

Vanuit het techno-scepticisme probeert ze nu echter eerst te vertragen, pauzeren, onderbreken … alvorens edtech te adopteren en implementeren. Ze doet dit vanuit een techno-ethische benadering door kritische vragen te stellen zoals: in wiens voordeel is het dat ik deze technologie gebruik? Draagt dit werkelijk bij aan meer rechtvaardigheid? Welke onbedoelde neveneffecten of gevolgen zijn er? Hoe verandert dit mijn (klas)omgeving? Wordt iemand benadeeld? Hoe verandert dit de machtsverhouding (bv. tussen leraar-leerling)? Is het gebruik van de edtech milieubewust verantwoord? …

Het techno-scepticisme mag echter niet verward worden met techno-cynisme. Vanuit het scepticisme wordt immers nog steeds aan de slag gegaan met edtech maar het handelingsvermogen (‘agency’) van de leraren en de waarden (zoals rechtvaardigheid, gelijkwaardigheid …) komen centraal te staan door bijvoorbeeld tijdens een edtech-audit kritische vragen te stellen of stil te staan bij het gebruik van edtech door leraren of leerlingen op verschillende vlakken (bv. op persoonlijk vlak, op pedagogisch vlak, op professioneel vlak …).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak je website op WordPress.com
Aan de slag
%d bloggers liken dit: