Podcast met Gert Biesta: onderwijs van binnenuit benaderen?

Welk soort maatschappij heeft de school nodig om een school te kunnen zijn?

Gisterenavond luisterde ik naar de nieuwe podcastaflevering (19′) van Neil Selwyn waarin hij in gesprek gaat met Gert Biesta. De transcriptie van het gesprek kan je hier lezen. De podcast noemt ‘Meet The Education Researcher’ en kan ik ten zeerste aanbevelen om te beluisteren en volgen (zie SoundCloud onderaan de blogpost).

Vragen die aan bod komen(1) in de podcast:

  • Welk soort maatschappij heeft de school nodig om een school te kunnen zijn? (2)
  • Kunnen we stoppen met leren of niet leren?
  • Het onderwijs wordt vaak van buitenaf benaderd (bv. vanuit de filosofie, vanuit de psychologie …) maar wat is onderwijs an sich?
  • Het onderwijs moet vaak politieke agenda’s invullen door te doen wat anderen willen (denk aan leren slapen, omgaan met burn-out, digitaal vaardig worden …) maar wat wil onderwijs zelf doen?
  • Maakt onderwijs eigenlijk wel een verschil?
  • Wat is het basisgebaar/de basishandeling in onderwijs?
  • Waarom zijn leren, leeruitkomsten, kennis, vaardigheden, directe instructie … lege concepten?

(1) SPOILER: niet alle vragen worden beantwoord… én dat is net de bedoeling van onderwijs zou Biesta zeggen.
(2) Dit in tegenstelling tot de courante vraag: ‘welke school heeft de maatschappij nodig?‘ waarop het antwoord dan bijvoorbeeld is dat de school moet voorbereiden op de 21e eeuw, op jobs die nog niet gekend zijn…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak je website op WordPress.com
Aan de slag
%d bloggers liken dit: